הורמון גדילה

הורמון גדילה

הורמון הגדילה: הורמון גדילה טבעיהורמון גדילה ו- IGF-1.. ההורמון – DHEA


הורמון הגדילה
, סומאטרופין (Somatropin), מיוצר בבלוטת יותרת המוח. אצל ילדים ומתבגרים הורמון זה ממריץ צמיחה והתפתחות תקינה של הגוף. כשהורמון הגדילה אינו מיוצר בכמות מספקת נוצרת התפתחות הלוקה בחסר – להלן רכיבים המעודדים את הפרשת הורמון הגדילה: פרו-הורמונים
.

חוסר בהורמון גדילה (GHD) הוא מצב רפואי, הנגרם על ידי בעיות שתתעורר בבלוטת יותרת המוח, שבו הגוף אינו מייצר מספיק הורמון גדילה (GH). הורמון גדילה, הנקרא גם somatropin, הוא הורמון פוליפפטיד אשר ממריץ צמיחה והתרבות תאים – הורמון הגדילה.
חוסר בהורמון גדילה יש השפעות שונות בגילים שונים, ביילודים, הביטויים העיקריים עשויים להיות היפוגליקמיה או micropenis, בעוד בינקות ובילדות מאוחר יותר, כישלון גדילה הוא סביר יותר. מחסור במבוגרים הוא נדיר, אך עלול תכונת מסת גוף רזה מצומצמת, צפיפות עצם ירודה, ומספר הסימפטומים פיסיים ופסיכולוגיים. סימפטומים פסיכולוגיים כוללים זיכרון לקוי, נסיגה חברתית ודיכאון, בעוד שסימפטומים גופניים יכולים לכלול אובדן של כוח, סיבולת, ושרירים. פרעות הורמונליות או בלוטות אחרות בתדירות גבוהה בקנה אחד עם ייצור הורמון גדילת פחתה.
מחסור בהורמון גדילה ניתן לטפל באמצעות תחליפי הורמון גדילה או זריקות של הורמון גדילה.

חוסר בהורמון גדילה יכול להיות מולד או נרכשים בילדות או בבגרות. זה יכול להיות חלקי או מלא. זה בדרך כלל קבוע, אבל לפעמים חולף. זה יכול להיות מבודד או ליקוי להתרחש בשיתוף עם ליקויים של הורמוני יותרת מוח אחרים – משפעל הורמון גדילה למבוגרים. מחסור בנשים בהריון ולידה יכול להפחית את גודל איבר המין של זכר, במיוחד כאשר הורמונים גם לקויים. חוץ micropenis בזכרים, השלכות נוספות של מחסור חמור בימים הראשונים של חיים יכולות לכלול היפוגליקמיה וצהבת מוגזמת (גם היפר-בילירובינמיה ישירה ועקיפה).
תת פעילות בלוטת ההיפופיזה (Hypopituitarism) המונח משמש לעתים קרובות לסירוגין עם מחסור בהורמון גדילה ע"י אנדוקרינולוגים אך לעתים קרובות יותר מציין מחסור בתוספת חוסר הורמון גדילה בהורמון יותרת מוח קדמי אחת לפחות. כאשר חסר הורמון גדילה (בדרך כלל עם ליקויי יותרת מוח קדמיים אחרים) קשור לחוסר בהורמון יותרת מוח אחורי (בדרך כלל סוכרת תפלה = דיאבטיס אינסיפידוס).

השכיחות של חסר הורמון גדילה מבוגרים, בדרך כלל כתוצאה מגידולים ביותרת מוח.
השפעות הוכרו כוללות:
עליה של האנזים 5-אלפא רדוקטאז (כך נטייה מוגברת לנשירת שיער).
מסת שריר וכוח ירודה.
התקרחות בגברים.
מסת עצם מופחת והתפתחות אוסטאופורוזיס.
חוסר באנרגיה.
ריכוז לקוי וירידה בזיכרון.
שומן גוף מוגבר, במיוחד סביב חגורת המותנים (השמנה בטנית).
הפרעות שומנים בדם, במיוחד העלו את רמות כולסטרול LDL.
תפקוד לקוי של לב.

אנדוקרינולוגים ילדים הם רופאים המתמחים באבחון וטיפול של חוסר בהורמון גדילה ובעיות גדילה אצל ילדים. אנדוקרינולוגים פנימיים הם רופאים בעלי המומחיות ברוב ההערכה וטיפול של חוסר הורמון גדילה למבוגרים.
למרות שהורמון גדילה ניתן למדוד בקלות בדגימת דם, בדיקות לליקוי GH מוגבל בשל עובדה שהרמות הן כמעט בלתי מורגשות למרבית השעות היום. זה הופך את המדידה פשוטה של ​​GH בדגימת דם אחת חסר תועלת לגילוי ליקוי. רופאים לכן משתמשים בשילוב של קריטריונים עקיפים וישירים בהערכת GHD, כולל:
קריטריוני Auxologic (שהוגדר על ידי מידות גוף)
קריטריונים הורמונליים עקיפים (רמות IGF מדגימת דם אחת)
קריטריונים הורמונליים ישירים (מדידה של הורמון גדילה בדגימות דם מרובות כדי לקבוע דפוסי הפרשה או תגובות לבדיקות פרווקטיביות), בפרט:
תדר ומשרעת של פסגות הפרשת הורמון גדילה בלתי נורמאלית כאשר ידגמו במשך כמה שעות
הפרשת הורמון גדילה בלתי נורמלית בתגובה ללפחות שני גירויים פרווקטיביים
עלה רמות IGF1 אחרי כמה ימים של טיפול הורמון גדילה  תגובה לטיפול בהורמון גדילה

ראיות מסייעות של בעיות בתפקוד בלוטת יותרת המוח
"בדיקות פרווקטיביות" כרוכות במתן מינון של סוכן שיהיה בדרך כלל לעורר יותרת מוח לשחרר פרץ של הורמון גדילה. צינורית עירוי הוא הקים, הסוכן הוא נתון, וכמויות קטנות של דם נמשכות במרווחים של 15 דקות בשעה הקרובה, כדי לקבוע אם עלייה של הורמון גדילה מתגרה בו. סוכנים אשר היו בשימוש קליני כדי לעורר ולהעריך את הפרשת הורמון גדילה הם ארגינין, לבודופה (levodopa), קלונידין, אפינפרין, גלוקגון ואינסולין פרופרנולול (propranolol). בדיקת העמסת אינסולין הוכחה להיות שחזור, גיל עצמאי, ומסוגל להבחין בין מבוגרי GHD והנורמלים, וכך הוא המבחן של בחירה.
מחסור בהורמון גדילה בילדות חמור בנוסף יש את המאפיינים הניתנים למדידה הבאים:
מעמדו יחסי נמוך בהרבה שציפו לגבה משפחה, למרות שמאפיין זה אינו יכול להיות נוכח במקרה של מחסור הורמון גדילה המשפחתי צמוד
מהירות מתחת לנורמה של צמיחה
התבגרות פיזית מתעכבת
גיל עצמות מושהה
רמות נמוכות של IGF1, IGF2, חלבון מחייב IGF 3
גברת מהירות צמיחה לאחר כמה חודשים של טיפול בהורמון גדילה.
בילדות ובבגרות, רופא האבחון יחפש תכונות אלה בליווי עדות ל-corroboratory hypopituitarism כגון: מחסור בהורמוני יותרת מוח אחרים, יותרת מוח המבני חריגה, או היסטוריה של פגיעה בבלוטת יותרת המוח. זו הייתי לאשר את האבחנה, ובהעדרו של יותרת המוח פתולוגיה, בדיקות נוספות.

4 מחשבות על “הורמון גדילה

  1. תופעות מדווחות על חולי GH-לקויים (אבל לא על אנשים בריאים) לכלול שומן ירד גוף, מסת שריר מוגברת, צפיפות עצם גדל, גדלו רמות אנרגיה, גוון עור ושיפור מרקם, גדל תפקוד מיני, ותפקוד מערכת חיסון משופר. בשלב זה, HGH הוא עדיין נחשב להורמון מורכב מאוד, ורבים מתפקידיה עדיין אינם ידועים.

  2. רחל שועלי
    היבנר 39 פתח תקוה, 49400
    טל/פקס: 03-922-4706 סלולרי: 050-333-9588
    Mail: SS8621674@gmail.con

    1.6.2014
    נכדי בר שועלי בן 11.5 זקוק לבדיקות הורמון גדילה.
    להלן פירוט הבדיקות:
    Clonidine test Batt
    Urin General
    C(igf-1)
    Somatomedin
    Glucose
    אודה לכם אם תודיעוני באם תוכלו לבצע בדיקות אלה עבור נכדי.
    בברכה,
    רחל שועלי

    1. רחל שלום רב, את יכולה לבצע את הבדיקות לגירוי והפרשת הורמון הגדילה, עם קלונידין, או גורמים נוספים בדרך הפנייה מקופת החולים שלכם…

כתיבת תגובה