טסטוסטרון פרופיונאט

 טסטוסטרון פרופיונאט

טסטוסטרון פרופיונאט (כלומר טסטוסטרון הקשור לחומצה פרופיונית) ישתחרר ויעבר לזרם הדם ולפעילויות מטבוליות במהירות רבה יותר בהשוואה לטסטוסטרון סיפיונאט (טסטוסטרון הקשור למולקולת הסיפיונאט).

מבחינה פרמקולוגית יש לציין, כי משך זמן מחצית החיים של טסטוסטרון פרופיונאט הינו כשלושה – ארבעה ימים, ומשך זמן מחצית החיים של טסטוסטרון סיפיונאט הינה ארוכה יותר ועומדת על כעשרה עד ארבעה עשר ימים.

הורמון הטסטוסטרון שייך לקבוצת האנדרוגנים (הורמונים זכריים) והוא העיקרי שבהם. הטסטוסטרון אחראי במידה רבה על התפתחות האשכים ובלוטת הערמונית (הפרוסטטה) כמו גם על התפתחות רקמת שריר ועל צפיפות העצם וחוזקה. מעבר לכך, נודעת לטסטוסטרון השפעה מכרעת על הבריאות הכללית ועל הלך הרוח.

על כן פעילות שתי התרופות הנ"ל (שהינן טסטוסטרון הקשור לצורה אסטרית שונה) מבחינה פרמקוקינטית שונה, כמומר חצב שחרור ומשך פעילות שונים.

חשוב לציין, כי ספורטאים יודעים אודות  היתרונות והחסרונות של השפעת האסטרים: בד"כ ספורטאים המשתמשים בטסטוסטרון אסטרי, מעדיפים להשתמש בטסטוסטרון עם אסטרים ארוכים כדי להשיג תדירות זריקות נמוכה יותר (כלומר פחות חורים בישבן = פחות כאבים), וצבירת נוזלים נמוכה יותר – היות ואילו נספגים להם לאט-לאט…

טסטוסטרון בעל פעילות, ספיגה ופינו מהירים הם העדפת הספורטאים לשימוש למטרת חיטוב, היות וסוגי טסטוסטרון אילו גורמים לצבירת נוזלים מועטה באופן יחסי (כמובן שהכל זה פונקציה של המינון וטווח הנטילה). על כן סוגי הטסטוסטרון השכיחים ביותר לחיטובים הינם: טסטוסטרון פרופיונאט, סטנוזולול וטסטוסטרון סוספנשיין.

טסטוסטרון פרופיונאט הינו אחד מסוגי הטסטוסטרון הפופולאריים לשימוש בבעיקר כאשר רוצים להשיג תוצאות מהירות אך גם בעל חיסרון בולט והוא תדירות ההזרקות הגבוהה (כל 48 שעות), הטסטוסטרון קשור לאסטר קצר מהיר פעולה העונה לשם: אסטר פרופיונאט. תוצאות השימוש בהורמון זה והשפעותיו זהות לאלו המופיעות בשימוש בכל סוג אחר של טסטוסטרון. המייחד אותו הינו משך מחצית חיים (T1\2) שלו (מחצית החיים = הזמן שנדרש לכמות לרדת למחצית מערכה, כפי שנמדד בתחילת תקופת הזמן), ונתון זה הוא שהופך אותו ליעיל ביותר.

טסטוסטרון פרופיונאט (כלומר טסטוסטרון הקשור לחומצה פרופיונית) ישתחרר ויעבר לזרם הדם ולפעילויות מטבוליות במהירות רבה יותר בהשוואה לטסטוסטרון סיפיונאט (טסטוסטרון הקשור למולקולת הסיפיונאט). מבחינה פרמקולוגית יש לציין, כי משך זמן מחצית החיים של טסטוסטרון פרופיונאט הינו כשלושה – ארבעה ימים. הודות למשך זמן קצר זה, רוב המשתמשים יצטרכו ליטול אותו לעיתים די תכופות. רוב הספורטאים יזריקו אותו פעם ביומיים כדי לשמור על רמות דם יציבות.

טסטוסטרון פרופיונאט דווח כעוצמתי מעט יותר בהשוואה לשאר סוגי הטסטוסטרון, אך מדובר בהבדל זניח בלבד. יתרון נוסף לסוג טסטוסטרון זה נוגע לאגירת מים. כל סוגי הטסטוסטרון עשויים לגרום לאגירת מים מיותרת בגוף, והגם שהדבר תלוי מאוד בסוג הדיאטה הנהוגה, המשתמשים בטסטוסטרון בצורת פרופיונאט גורם לאגירת מים בשיעור מופחת ביחס לשאר סוגי הטסטוסטרון עקב פעילותו המהירה וכאן גם חסרונו. 

לסיכום ניתן לומר אודות הטסטוסטרון פרופיונאט: זמן פעילות קצר מאוד, החל מהיום הראשון של מחזור הסייקל. הישגים משמעותיים במסת שריר וכוח החזקת מים מינימאלית. שרירים צפופים יותר מבחינת מראה ואנרגיה מוגברת. זרימת דם טובה יותר לכלי הדם (אספקת דם משופרת).


כתיבת תגובה